Hierarchia i schemat



W tym rozdziale zajmiemy się hierarchią i schematem. Wbrew pozorom, jest to całkiem łatwe i przyjemne.

Na początek w ramach ćwiczeń stwórzmy sobie jakieś dwie bryły. Może być na przykład box i cylinder.




Teraz klikamy ikonkę schematu, w górnym panelu:



Otworzy się okno oraz takie małe coś, które od razu można zamknąć, bo się nie przyda:




Główne okno schematu wygląda tak:




Widać tam odpowiedniki naszych dwóch brył, w formie niebieskich prostokątów. Teraz podporządkujemy boxa do cylindra. Wybieramy narzędzie zaznaczone na niebiesko.

Naciskamy na odpowiednik boxa i przeciągamy na cylinder:




Teraz box jest podporządkowany cylindrowi.




Elementy schematu można dowolnie przesuwać, za pomocą narzędzia oznaczonego strzałką:




Obiekty można rozdzielić narzędziem, które usuwa podporządkowanie:



Obiekty mogą być podporządkowane wielokrotnie, na różnych stopniach. Możemy przyporządkować coś do czegoś, co już jest podporządkowane wyżej.



A teraz trochę o tym, jak powinny być podporządkowane elementy modelu do symulatora. Weźmy na przykład mój model TEM2. Jego schemat wygląda tak:


Kliknij, aby powiększyć.


Na samym środku widać zaznaczony na biało główny obiekt o nazwie MAIN. Do niego podporządkowane są wszystkie inne elementy. Niepodporządkowanie elementu do głównego obiektu skutkuje tym, że w symulatorze jest najczęśćiej obrócony o 90 stopni lub wisi gdzieś w powietrzu.

Na tym schemacie widać też, że niektóre obiekty są półprzezroczyste. Są to elementy ukryte. Ukryć element można zaznaczając go, klikając prawym przyciskiem myszy i wybierając Hide Selection. Zniknie wtedy z pola widzenia, a na schemacie będzie półprzezroczystym prostokątem.




Teraz poznamy praktyczne zastosowanie takiego ukrywania. Poniżej schemat wózków lokomotywy:


Kliknij, aby powiększyć.


Element główny wózka nazwany jest BOGIE1. Tak powinny nazywać się wózki. Powinny mieć też pivoty na samym środku, by mogły być dobrze obracane przez symulator na łukach. Do elementu głównego wózka powinny być przyporządkowane pozostałe jego części oraz koła. Nie do głównego obiektu modelu, tylko do wózka, by obracały się razem z wózkiem. Na schemacie widzimy, że do wózka BOGIE1 podporządkowane są takie elementy jak Cylindry01 i bogie1el. Niżej mamy klocki hamulcowe - BOGIE1_KH oraz zestawy kołowe oznaczone jako Wheel01, Wheel02, Wheel03. Drugi wózek wygląda podobnie. Jeszcze niżej mamy ukryte elementy szerokotorowe. I właśnie o to chodzi, że można mieć w jednym pliku różne wersje modelu. Szerokotorową i normalnotorową, różne wersje reflektorów i innych elementów. Aby zmienić naszą TEM2 na szerokotorową wystarczy w tym samym menu, w którym wybieraliśmy Hide Selection, wybrać Unhide All, następnie w schemacie zaznaczyć elementy normalnotorowe:


Kliknij, aby powiększyć.


I wybrać Hide Selection. Zostają na widoku elementy szerokotorowe.


Kliknij, aby powiększyć.


Dzięki schematowi możemy szybko zaznaczać grupy obiektów. Można mieć wszystkie typy reflektorów i innych elementów w jednym pliku i w razie jakichś zmian w pudle lokomotywy zmiany robimy raz, dla wszystkich wersji, nie musimy edytować kilku plików w ten sam sposób.




W następnym rozdziale dowiemy się o tym, jak powinny być ustawione pivoty.

Następny rozdział